Ekperimen

EX5 EKZOS STANDART, CRANKSHAFT STANDART BLOK 58.5MM

Fame enjin EX5,enjin tengah standart
  •  Kami mulakan modifikasi enjin ini dengan membuka ruang crankcase sebesar 62.5mm untuk memasukkan blok yang telah dibenamkan slip sebesar 61.5mm.
  • Disebabkan mesin ini bertemakan standart modified, maka kami membiarkan komponen di dalam tetap standart original termasuk bearing dan sistem gear.



                                                             Korek sampai lepas



                                                    Blok slip 61.5mm piston 58.5mm

  • Bahagian klac kami cuma menipiskan gigi mangkuk klac sebanyak 3mm dan memakai spring klac racing, auto klac dimatikan.


Auto tetap dipasang
  • Masih lagi menggunakan head original, valve standart porting lubang inlet dibuka sebesar 23mm berbentuk kon supaya gas speed lebih cepat memasuki ruang pembakaran.
  • Ruang pembakaran dibiarkan standart, squish band di lebar menjadi 58mm.
  • Lubang ekzos dibuka 100%, saiz valve ekzos dan di polish licin untuk melambatkan pembentukan arang.


Mirror finish ready to go
  • Seperti yang anda tahu, di bahagian head terdapat satu komponen penting dalam modifikasi enjin 4 lejang iaitu aci sesondol ataupun cam shaft.
  • Walaupun terdapat bermacam jenis cam shaft di pasaran, kami lebih suka custom made sendiri. Jika anda seorang tuner, anda pasti lebih berpuas hati dengan hasil yang anda usahakan sendiri.
  • Untuk mesin ini, kami gunakan cam shaft yang berkisar di sudut 58’,32’ dan membuka setinggi 9mm.
  • Disebabkan masih memakai ekzos standart.  Sudut cam ekzos kami lebarkan sedikit menjadi 60’.


Cam tak cantik, janji sudut ngam…
  • Karburator T.S kami gunakan dengan mainjet 95 pilot 35, dipasangkan bersama intake racing ke belakang.


always karburator original

  •  Bagi system pengapian, kami gunakan CDI Wave 125 original dengan sedikit pengubahsuaian litar standart sensor pulse juga di’advance’kan menjadi 18mm.


                                       Soket sama tapi fungsi tak serupa


                                             jangan panjang sangat,
                                             nanti anda yang pening
  • Akhir sekali, setelah berhempas pulas ‘menyeting’ mesin ini, kami dapati spoket yang paling ngam adalah 18,32 menggunakan rantai 415. Kelajuan terpantas dalam jarak 1 kilometer mencapai 175 km/j.

·       

Yang terbaik untuk mesin dan body ini


Fame standart modified 1km 175km/jam


45 comments:

  1. Nk tanye ...klau kriss 110 pasang carb ts n blok 56 ok x??

    ReplyDelete
  2. assalam bro nk conet cdi wave125 ke ex5...wayar ex5 kn da lebih...yg tu nk wt mcm mn

    ReplyDelete
  3. Salam, ilmu sikit bos ex5 carb ts block rcg 56 minjet pilot brapa yg ngam stock long

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try mnjet 95 pailet jet 22.5 try dlu sya pon bwu lg dlam bidang ni

      Delete
    2. Saya syorkan,mj 105 pj 32. Kalau nk lagi ringan takuk carb bagi paling atas mj 125/130. pj 36/38

      Delete
  4. Assalamualaikum . Nak tanye macam mane na modi crankshaft wave 125 kepada ex5

    ReplyDelete
  5. 175 km/h meter gps ke bang?

    ReplyDelete
  6. Bos...mhu brtnya sy ad buat enjin crank 125, jek 5mm, msahalahnya... Bila gear 3 4...ad bnyi..
    #adakah gear sngkut pd crank @ sebliknya...

    ReplyDelete
  7. assalammualaikum , saya nak tanye pendapt semua . Ex5 saya spec 53 , head 24/28 , cdi arata , cam s4 hispeed , carb ts , pilot mainjet ape sesuai dengan spec saya ni ? Tolong Abg Abg Semua .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Set mainjet dulu ikut bacaan warna plug.lepastu baru pilot,jarum dsb....Set satu2....
      Jangan tukar mj dan pj serentak...Kalau nak lebih detail,boleh google,lepatu gi tanya pomen yg berpengalaman.jangan ikut google 100% ,kang jahanam enjin...

      Delete
  8. Pm no alang saya nak suruh dia buat motor saya rasa² dia nak tak .. Serius

    ReplyDelete
  9. Pm no alang saya nak suruh dia buat motor saya rasa² dia nak tak .. Serius

    ReplyDelete
  10. Pm no alang saya nak suruh dia buat motor saya rasa² dia nak tak .. Serius

    ReplyDelete
  11. Salam...kalau ex5 kita pkai carb wave125 nk kna tukar jarum ke?ke nk biar?

    ReplyDelete
  12. Salam abg nk tnya pasal gigi clust cmna nk bg nipis 2...blh bg tnjuk ajar x abg...

    ReplyDelete
  13. Nak tanya kenapa minyak hitam kuar kat lubang bawah head ex5

    ReplyDelete
  14. Slm bro. Enjin fame kacuk dream spec 56 head racing.carb ts. Sesuai x guna pilot jet 22.5 sbb pusingan angin x sampai 1.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besarkan mainjet sekurang kurangnya 110 pj plak 30

      Delete
  15. salam sifu . ex5 blok 56 pakai carb kips pilot mainjet ap yg sesuai yaa sifu

    ReplyDelete
  16. Alang motor...otai2 permotoran...

    ReplyDelete
  17. Assalam... nk setting clucth mcam mne nye.. nk bgi sedap dan tahan lame..?
    Bahagian block dengn head tu besarkn je.. nampak dh system die.. tpi bahagian clucth ni pening..

    Apa beza.. auto clucth biase.. auto clucth mati.. clutch tngan..? Untuk kegunaan daily

    ReplyDelete
  18. Sbb klu block dengn head besar.. carb besar.. tpi klu clucth setting tk ngam.. mcam tkde mkne.. sape2.. thu setting clucth untuk cuprik mcam mne.

    ReplyDelete
  19. Assalam.nk tanyaa wave125R limit blok sampai berapa? 57 atau 56

    ReplyDelete
  20. Boss.. Minta ilmu sikit.. Cdi wave 125 masuk ex5.. Nak connect mcm mna

    ReplyDelete
  21. Bosku kenapa ruang crankcase tu kena slip sampai besar??

    ReplyDelete
  22. Nak tanye cdi ex5 boleh masuk moto wave 125

    ReplyDelete
  23. Nak Modi honda fame standard jd laju kena buat apa mula2 ye bang?

    ReplyDelete
  24. Salam admin nak tanya, sport rim ex5 high power boleh masuk kat swing arm ex5 dream tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  25. Salam admin wave 100 kalau pakai block 56 kena besarkan crankcase ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Limit block w100 sampai 53 je bos,nk masuk 56 kene bor,Kene fikir 2x bos.crank stand mahal.

      Delete
  26. salam bos. nk tanya kalau wave 100 pakai block 57mm piston semi dome masih sesuai ke pakai head stndrd. cuma buat lubang carb dgn exzos ja.

    ReplyDelete
  27. spec ni boleh main jalan panjang ke ?

    ReplyDelete
  28. Satu hari tu aku gi kedai sparepart nk tukar rantai One set aku plan nk masuk 16/31,32 sbb yg lame aku pakai 15/30 rase boring sbb moto cam lemo,block 53 pon dah patut buang sbb dah lenjan 1/2 thn.jadi aku saja nk dngr pendapat kat mamat tu,'der,camne Klu 16/31 specs 53?jawapan die'xpasti Klu ex5,biase org pakai 15 dpn tuk ex5'yela...org main LC dlm hati aku berkata.persoalanye pelek ke aku nk 16/31???sampaikan aku layankan kepala die masuk 15/32....

    ReplyDelete
  29. salam bos, nak tanya sikit boleh kah ex5 dream pakai spoket timing hp? ade rsiko dan kelebihan kah? mohon pencerahan...

    ReplyDelete
  30. Salam kalau blok 56 main gear box 2 3 4 ex5 spoket apa yang sesuai

    ReplyDelete
  31. Thanks Bro for the knowledge. Feel free to view my blog for spray paint tips. Thanks again.

    ReplyDelete
  32. ABG SY NK TANYA SIKIT NI BLOCK RACING EX5 CLASS 1 58MM TIANG KENA UBAH TAK ����

    ReplyDelete